Friday 13 July 2012

KalaM ALLah

assalamualaikum...

Malaysia skali lg jd tuan rumah majlis tilawah al-quran pringkat antarabangsa kali ke-54..
gud job malaysia..and of coz suma ini adalah atas izin AllaH.
Skrg yg sya nak share ialah mengenai AL-QURAN.. bila dipikir-pikirkan ajaib pula al-quran ne kan? (dah namanya mukjizat Rasulullah kan..hehe)..ok ok..e2 mmg kita akui...bg yg menrima al-quran dlm hatinya..
mcna pulak bg yg masih ragu2 dgn quran.. sya bukanla nk ckp melalut..heheh.. saja nak berkongsi apa pandangan sya..cuba pikir scra logik..andai masih ada yg ragu al-quran as a KALAMULLAH..

1- Umat islam di SELURUH DUNIA membaca al-quran yg sma..nope i mean isi kandungan Quran YANG SAMA. xde langsung khilaf atau beza baris. amazing kan??
2- Umat Islam boleh berkumpul di suatu tmpt dan membaca Quran yg sma tnpa perlu risau 'aku dr negara lain,kau dr negra lain'..
3- Membaca al-quran perlukan seni dan lenggong bacaan yg memukau (taranum).. beza kalu kita baca buku kan.. bila kita bc buku, kita boleh skip2 words kan..tp al-quran tidak..
4- tidak ada manusia di dunia ini yg boleh menghafal sebuah buku..even buku cerita budak2.. beza dgn al-quran yg containing 6666 ayat..tp brpa bnyk umat islam di dunia yg boleh menghafalnya kan..hebat x?

ini antara bbrapa poin yg sya terpikir..mgkin ada yg lain,,tp ilmu sya masih cetek..oh lg satu..sya dngar kat IKIM.FM,,ada sorg pendgar suggested ,knp x buat siang hari supaya ramai yg boleh dtg.. rupanya tone suara kita berbeza siang dan malam hari. dan tone suara yg baik adalah selepas maghrib dan keatas dan yg paling baik pada tngah malam.. hebat kan?

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.